ZELFZORG

Zelfzorg, zoetsappig of onderschat? 
Benieuwd hoe jij hierover denkt! 

Zelfzorg is een hot topic. En daar ben ik blij mee! 
Het is zo makkelijk om vooral voor anderen te zorgen, te knallen voor deadlines of je agenda vol te plannen met verplichtingen met familie en vrienden. Ook al is dat hartstikke leuk, je lijf en hormonen vinden dat minder leuk. 

Wat is zelfzorg voor jou? 
Denk niet te groot! Natuurlijk is het super fijn om elke maand naar de sauna te gaan, jezelf onder te dompelen in persoonlijke ontwikkeling tijdens een retreat, elke dag een smoothie te drinken, glutenvrij of vegan te eten en/of om eens een detoxkuur te doen. 
Echter, wat is NU haalbaar voor jou? Welke stap kun je vandaag al zetten om beter voor jezelf te gaan zorgen? 

Heel vaak hoor ik dat het lastig is om middenin de drukte van de dag ruimte te maken voor zelfzorg. 
Met deze tips kun je weer ruimte gaan creëren!

1. SLAPEN
Misschien heel logisch, maar hoeveel uur per nacht slaap jij? 7 a 8 uur? Of vindt je het stiekem toch efficiënter om zo lang mogelijk wakker te zijn? 
Slaap is ontzettend belangrijk. Je herstelt tijdens je slaap. Melatonine is het slaaphormoon, welke 1 van de belangrijkste lichaamseigen anti-oxidant is. Slapen mag daarom echt prioriteit krijgen. 
Zet dus niet alleen je wekker voor het opstaan, maar zet ook je wekker om te gaan slapen. 

2. PLANNEN
Claim tijd voor jezelf en wat wil je vandaag sowieso doen? Heb je dit helder? Maak hiervan dan een lijstje. En dan wel een haalbaar lijstje natuurlijk. We hebben allemaal 24 uur in een dag, maar jij bepaald waar je je tijd in investeert. 
Zet dus niet alleen activiteiten in je agenda die om werk draaien, maar zet ook zelfzorgactiviteiten als sporten, mediteren, slapen (!), quality time met family and friends, tijd om te eten, de natuur in t gaan, een boek te lezen of whatever in je agenda. 

3. LAAT LOS 
Ruim op, gooi weg en ontvolg. Een kast of kamer die al een tijdje opgeruimd mag worden, spullen die je al een jaar niet meer aangeraakt hebt of vrienden op social media volgen waar je geen energie van krijgt? Onderneem actie. Loslaten geeft jou weer ruimte en helderheid. 
Daarnaast denk ik aan een tip die ik vorig jaar kreeg van een yogadocente op Bali. FLAPPING! 
Dieren schudden stress van zich af. Dat kunnen wij ook! Voel je je niet happy, down of bleh. Open je armen en strek ze uit. Begin met flapperen. Gewoon even 5 minuten. En ja dat wordt even zwaar, maar denk dan aan de friendly reminder van deze lieve yogadocente: KEEP SMILING! 

Benieuwd of je hier iets aan hebt! 

Als je het leuk vindt om hier nog meer over te weten, houd dan zeker mijn page in te gaten. Het thema zelfzorg staat centraal in mijn programma's. En geven je op het gebied van voedingskeuzes, energievreters en -gevers en de invloed hierop op jouw hormonen alle handvaten om een fitte en blije versie van jezelf te worden. 

 

LFS!