Haarverlies?

 

Dat kan schrikken zijn! 


Er is goed nieuws. Je kunt er zelf iets aan doen!  


De structuur van het haar bestaat voor ongeveer 90% uit eiwitten. Het is dus zeer belangrijk dat er voldoende van deze bouwstoffen in je voedingspatroon zitten. In de spijsvertering worden eiwitten afgebroken tot losse aminozuren. Hoewel alle voedingsmiddelen deze aminozuren bevatten, bevatten ze elk andere hoeveelheden. Blijven variëren is dus net zo belangrijk. 
Door bepaalde eiwitten met elkaar te combineren, kun je de zogenaamde biologische waarde verhogen. De biologische waarde geeft weer hoe sterk het aminozuurpatroon van een eiwit lijkt op het patroon van het eiwit in ons lichaam. Zo kun je plantaardige eiwitten zoals rijst en peulvruchten met een lage biologische waarde, het beste met elkaar combineren, zodat ze elkaar completeren.
Eieren hebben een biologische waarde van 100. Eet dus gerust een gekookt ei als tussendoortje, een omelet als lunch of een pannenkoek als ontbijt.  

Daarnaast zijn er natuurlijk een aantal vitaminen en mineralen van belang voor een mooie haardos. Met name biotine, ijzer en zink.

Biotine, ook wel vitamine B8 of vitamine H genoemd, is o.a. een bouwstof van het haar. Je kunt deze vitamine voornamelijk binnen krijgen door het eten van eieren, hazelnoten, amandelen en pinda’s. Het eten van rauwe eieren, overmatig antibiotica gebruik of een verminderde darmbalans kunnen oorzaken zijn van een vitamine B8 tekort. Ook lief zijn voor je darmen dus ;)  
IJzertekort kan haaruitval tot gevolg hebben. Het drinken van koffie en zwarte thee (ja ook die thee’s met een fruitsmaakje) belemmeren de opname van ijzer. Daarentegen kan vitamine C de opname bevorderen. Eet dus gerust meer dan 250 gram groenten en 2 stuks fruit per dag. In mijn praktijk was het individuele advies zelfs minimaal 400 gram! Verder vind je ijzer in vlees, lever, haver, pompoenpitten en (zoete) aardappelen. 
Fytinezuur in brood, zoetigheden en een teveel aan calcium kunnen zorgen voor een zinktekort. Dat is jammer, want ook zink heb je hard nodig bij het hebben van haaruitval. Je kunt een zinktekort aanvullen door het geregeld eten van bijvoorbeeld rood vlees, tonijn, linzen, zonnebloempitten en knoflook, met als absolute topper: oesters. 
Daarnaast is vitamine D (zon!) nodig voor de opname van zink. 
Ik ben er een voorstander van om vitamine en mineralen eerst uit de voeding te halen en daarna eventueel supplementen in te zetten. Win voor het inzetten van de juiste suppletie en dosering altijd eerst advies in bij een professional en kies voor supplementen van goede kwaliteit.  

 
Er kunnen natuurlijk ook andere aspecten een rol spelen.

Zo is stress een echte killer voor je haar. Plannen dus die zen-momentjes.
Het stresshormoon cortisol breekt keratine uit het haar af. Denk bij stress niet alleen aan mentale stress, maar ook stress uit voeding, lichamelijke stress (pijntjes en blessures) en stress door overmatig sporten. Zo is suiker in voeding ook stress voor je lichaam. Tevens zal er meer insuline aangemaakt moeten worden, wat er weer voor zorgt dat er minder groeihormoon (stimuleert groei van het haar) aangemaakt kan worden. Insuline werkt groeihormoon tegen. 

Daarnaast is een goed functionerende schildklier zeker ook van belang. Volg geen crashdieet! Je lichaam zal in de spaarstand komen en je schildklier gaat vertragen. Het lichaam zal prioriteiten gaan stellen en helaas is hoofdhaar er daar geen van. Vitale organen gaan voor. Een goed werkende schildklier zorgt voor een goede doorbloeding en de aanvoer van voedingsstoffen naar je haar. Eet daarom jodium, goed voor de schildklier, uit natuurlijke bronnen zoals wit vis, eieren, himalaya zout, zeewier (sushi!) en zeekraal.  
Een must is het drinken van water. Drink 2 liter water of kruidenthee, per dag.  

 

Hier nog even de belangrijkste do’s op een rijtje:

  • Nuttig voldoende eiwitten
  • Eet voldoende bronnen van biotine, zink, ijzer en jodium
  • Drink 2 liter water of kruidenthee per dag
  • Ga naar buiten en geniet van de zon (met mate)
  • Ontspan! Plan activiteiten waarbij je echt even kunt ontspannen
  • Vermijd suikerrijke producten
  • Beperk het drinken van koffie en zwarte thee
  • Eet minimaal 250 gram groenten per dag en 2 stuks fruit.  
  • En….  


*Love yourself enough to live a healthy lifestyle* 

 

Ook na een bevalling, bij een te laag gewicht, medicijnengebruik, chemotherapie of operatie kun je last krijgen van haaruitval. 50 - 12 haren per dag verliezen is normaal. Hier zie je niets van, omdat er telkens nieuwe haren groeien. 

Blijf je je zorgen maken of krijg je kale plekjes, ga dan even langs de huisarts. Just to be sure. 

 

Deze blog schreef ik eerder op aanvraag van Francis, Poetry in hair and Beauty. Tof om te ervaren dat ook deze samenwerking inspirerend is. Heb je trouwens al gezien hoe mooi deze salon geworden is op de Jacob Merlostraat 6 in Horst? Ga het zien!  

 
N.B. dit zijn algemene adviezen en niet afgestemd op individuele diëten. Bij twijfel of vragen, neem gerust contact met me op.