Gezond eten duur?

Malu de wit, oprichter van MINIMAL-U,  vroeg me een bijdrage te leveren aan haar eerste online magazine. Supercool! Dat wilde ik wel! De manier waarop zij minimalisme toepast in haar leven, spreekt mij ontzettend aan en heeft mij geïnspireerd ook mijn eigen weg daarin te vinden. 

Financiën stonden centraal in deze online guide. En daar zijn nogal wat consideraties over. Want gezond eten is natuurlijk super duur! Of, toch niet? 

 

Heb je de overtuiging dat gezond eten duur is? 

Als je eerlijk bent he, hoeveel van je budget geef je uit aan voeding? En hoeveel daarvan gaat naar vulling i.p.v. voeding? 

 

Voeding is wat mij betreft energie voor ons lichaam welke zo veel mogelijk puur en onbewerkt hoort te zijn. 

Een broccoli die in de winkel ligt, heeft geen etiket nodig. We weten allemaal dat dat een broccoli is welke verschillende vitamine en mineralen bevat. Maar een blik soep met de claim dat er 300 gram groenten in zit, hoeveel voedingsstoffen zitten hier nu echt nog in? Of een reep peperkoek, waar wel 7 suikerklontjes in zitten. Of misschien ken je het potje guacamole, waar meer suiker in zit dan avocadoPOEDER. Dus, waar betaal je nu eigenlijk voor? Ook alle zuivel met een smaakje; is dit voedzaam? Of vooral lekker? 

 

Koop je producten waar een etiket op zit, lees dan vooral ook het etiket.

Begint het lijstje van ingrediënten met suiker (of staat deze in de top 5), staan er allerlei namen die je amper uit kunt spreken of schreeuwt een product om aandacht door allerlei gezondheidsclaims, dan denk goed na waarom een product dit nodig heeft. En weet dat het ingrediënt wat als eerste genoemd staat, er het meeste in zit. Wat het laatste genoemd staat het minste. 

Daarnaast zijn de supermarkten er op ingericht om jouw koopgedrag te beïnvloeden. Hoe vaak belandt er iets in jouw mandje wat je eigenlijk helemaal niet nodig hebt? Zo kom je vaak als eerste bij de versafdeling. Het blijkt namelijk zo te zijn dat je dan daar het e.e.a. aan verse gezonde producten in je mandje legt, vervolgens naar achter loopt en onderweg denkt “ach ja, ik heb al het e.e.a. aan gezonde producten in mijn mandje liggen, dan kan die pak koekjes of zak chips ook best wel”. 

 

Wat betreft de overtuiging dat gezond eten duur zou zijn. 

Inderdaad, sommige producten zijn duurder. Echter, je krijgt er vaak meer voedingsstoffen voor terug! En daarnaast denk ik dat de extraatjes die genuttigd worden overbodig zijn en je daarop zou kunnen besparen. Ook kan ik voor de kosten van een pizza, Chinese afhaal of iets anders to go’s een hele gezonde (biologische) maaltijd maken welke wellicht nog goedkoper is. 

Wat is het jouw gezondheid jou waard? Wil je iets anders laten, waardoor je aan de andere kant andere keuzes kunt maken? 

Als je kiest voor voeding i.p.v. vulling is je lichaam eerder verzadigd en ben je eventuele cravings beter de baas. 

 

Hieronder wat easy peasy praktische tips: 

  • Maak zelf verse soep en vries wat porties in. Deze kun je dan gemakkelijk gebruiken voor bij een snelle lunch. 
  • Check de folders en acties. 
  • Google recepten bij datgene wat je in je koelkast en voorraadkast heb liggen, niet andersom. 
  • Maak een soepje van groenten die je over hebt en al ff liggen. Snijden, roerbakken, koken, pureren, op smaak brengen en klaar! 
  • Een rijpe banaan niet meer nodig op korte termijn, vries deze in stukjes in (zonder schil!). Heerlijk om een keer te gebruiken in een smoothie. Dit geldt ook voor een avocado. 
  • Avondeten over? Dit kan prima door als lunch voor de volgende dag. 
  • Eet vaker vega of vegan. Peulvruchten (i.c.m. granen) zijn een prima vlees-/visvervanger en beter voor je portemonnee. Denk aan bonen, kikkererwten, linzen, enz. 
  • Groei je eigen verse kruiden. Je hoeft dan niet elke keer verschillende bosjes te kopen en kunt precies dat nemen wat jij nodig hebt. 
  • Koop geen onnodige snoep, koek, chips en suikerhoudende dranken. 
  • Drink cheapass water! Of (kruiden)thee en koffie (zwart).  
  • Gooi pakjes en zakjes overboord en mix je eigen kruiden. 
  • Kies voor voedzaam beleg op je boterham zoals hummus, notenpasta, kipfilet, gekookt ei, rauwkost, (geiten)kaas, zalm, enz. Liever niet voor snoep zoals hagelslag en chocopasta. 
  • Eet bij je lunch ook altijd iets van groenten (rauwkost, left-overs, soepje, enz.) hierdoor kun je wellicht een boterham (of 2) minder eten en krijg je meteen een vitamineboost. 
  • Voeg (bio) tomaten- of groentesap toe aan je soep. Zo krijg je gemakkelijk meer inhoud. 
  • Doe geen boodschappen op een lege maag. We weten het allemaal

Wist je trouwens dat we gemiddeld 40 kg voedsel per jaar per persoon weggooien? Best zonde van al dat geld en energie toch?! 

 

Nog even wat free do’s: 

  • Eet minimaal 2 keer per dag groenten
  • Drink elke dag 2 liter water
  • Beperk suiker, alcohol, koffie en zwarte thee 
  • Ben niet bang voor goede vetten zoals avocado, olijfolie, roomboter en kokosolie
  • Varieer. Er zijn zo veel lekkere en voedzame producten. Denk ook eens aan quinoa, boekweit(meel), avocado, hummus, kokosolie, hennepzaadjes en zoete aardappel bijvoorbeeld. 

Naast bovenstaande voedingstips zijn er natuurlijk ook andere aspecten van belang welke bijdragen aan een fit en energiek lijf. Een goede nachtrust, ontspanning, stressbeperking en beweging zijn minstens net zo belangrijk. Maak bijvoorbeeld meerdere malen per week (gratis en voor niks!) een wandeling in de natuur. Love it! Gezellig met een vriend of vriendin of even verstand op nul. 

 

Eet ik nu alleen maar “clean”. Nee. Wanneer je lief voor jezelf bent door een goede basis te hebben, kun je best af en toe een uitzondering maken. Echter laat het dan een bewuste keuze zijn en ENJOY!  

 

De guide is overigens nog steeds te koop, mocht je nog weer willen weten over hoe je je beste leven kunt leven en toch meer geld overhoudt.